Ticaret Bakanı Ömer Bolat, Kasım alışveriş dönemine yönelik yapılan hazırlıklarda, vatandaşların dolandırıcılığa uğramaması için alınan tedbirleri artırdıklarını açıkladı. Bolat, “Herhangi bir sorunla karşılaşan vatandaşlarımız, vakit kaybetmeden Bakanlığımızın ‘https://www.turkiye.gov.tr/tuketici-sikayeti-uygulamasi‘ adresi üzerinden şikayetlerini iletirlerse, gerekli işlemler derhal başlatılacaktır.” ifadelerini kullandı.
Bakan Ömer Bolat, dünyada ve Türkiye’de son yıllarda istikrarlı bir şekilde büyüyen e-ticaretin, Kovid-19 salgını ile birlikte rekor seviyelere ulaştığını belirtti. İnternet teknolojilerindeki gelişmeler, lojistik ve finansal hizmetlerdeki iyileştirmelerin etkisiyle e-ticaretin dünya ticaretinden aldığı payın her yıl önemli ölçüde arttığını vurgulayan Bolat, geçen yıl küresel perakende e-ticaret satışlarının 5,8 trilyon dolara ulaştığını kaydetti. 2024’te bu hacmin 6,3 trilyon doları, 2027’ye kadar ise 8 trilyon doları aşmasının öngörüldüğünü ifade etti. Türkiye’de ise e-ticaret hacminin geçen yıl 1,85 trilyon liraya, bu yıl ise 3,4 trilyon liraya ulaşmasının beklendiğini aktardı. Bolat, e-ticaret sektöründeki rekabeti bozucu faaliyetleri engellemek, tüketicilerdeki potansiyel refah kaybını önlemek, çok oyunculu pazar yapısını sağlamak ve pazar yerlerinde satıcılara haksız ticari koşullar dayatılmasını engellemek amacıyla çeşitli düzenlemeler yapıldığını dile getirdi. Bu düzenlemelere ilişkin detayları da paylaştı.
Bakan Ömer Bolat, Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun’da 2022 yılında gerçekleştirilen önemli değişikliklere dikkat çekti. Bu değişikliklerin, daha güvenli ve şeffaf bir e-ticaret ortamı oluşturmayı hedeflediğini belirten Bolat, e-ticaret pazar yerlerinde faaliyet gösteren satıcılarla ilgili detaylı bilgilere ulaşılabilmesi için elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılarına (ETAHS) bazı yükümlülükler getirildiğini ifade etti. Bu kapsamda, işletmelerin ticaret unvanı, işletme adı, tescilli marka adı, Merkezi Sicil Kayıt Sistemi (MERSİS) numarası veya vergi kimlik numarası gibi bilgilerin doğrulanması zorunlu hale getirildi. Bolat, ayrıca ETAHS’lere hukuka aykırı içeriklerin yayımdan kaldırılması ve ilgili kamu kurumlarına bildirilmesi yükümlülüğünün de getirildiğini vurgulayarak, “Yazılı ya da elektronik ortamda önceden olumlu irade beyanı alınmadan tescilli markalardan oluşan anahtar kelimelere arama motorlarında reklam verilmesi engellendi. Bu sayede, kamuoyu nezdinde bilinirliği yüksek firmaların alan adlarının taklit edilerek kullanılmasının önüne geçilmesi amaçlanıyor.” şeklinde konuştu.
Bakan Ömer Bolat, e-ticarette güvenlik ve hizmet kalitesinin artırılması amacıyla Güven Damgası Sistemi’nin oluşturulduğunu hatırlatarak, bu damgayı alan işletmelere dair bilgilere “www.guvendamgasi.org.tr” adresinden erişilebileceğini belirtti. Kurallara aykırı davranan firmalara gerekli cezaların uygulanacağının altını çizen Bolat, Kasım ayında çok sayıda kampanyanın bulunduğu dönemde, vatandaşların dolandırılmaması için e-ticaret sitelerindeki indirimleri titizlikle inceleyeceklerini ifade etti.Herhangi bir sorunla karşılaşan tüketicilerin, Bakanlığın ‘https://www.turkiye.gov.tr/tuketici-sikayeti-uygulamasi‘ internet adresi üzerinden şikayetlerini iletmeleri halinde gerekli işlemlerin hızla yapılacağını vurguladı. Ayrıca, vatandaşların internet üzerinden alışveriş yaparken dikkatli olmalarını isteyen Bolat, özellikle sitenin “domain adresi”nin doğruluğunu kontrol etmelerinin önemine dikkat çekti.
Bakan Ömer Bolat, güvenli ödeme yöntemlerinin tercih edilmesinin ve ürünle ilgili kullanıcı yorumlarının incelenmesinin vatandaşların işlerini kolaylaştıracağını belirtti. Kampanya ve indirimler konusunda dikkatli olunması gerektiğini vurgulayan Bolat, gerçekçi olmayan indirimlerin dolandırıcılık riski taşıyabileceğine dikkat çekti.E-ticaretin hayatı kolaylaştırdığına ancak bazı riskler de barındırdığına işaret eden Bolat, olumsuz bir durumla karşılaşılması halinde öncelikle ürünün alındığı e-ticaret pazar yeri veya sitesiyle iletişime geçilmesi gerektiğini, çözüm bulunamaması durumunda ise tüketici hakem heyeti veya mahkemelerine başvurulmasının önemini aktardı. Dolandırıcılık şüphesi durumunda cumhuriyet başsavcılığına suç duyurusunda bulunulabileceğini de ekledi. Ödeme işlemleri kredi kartı veya banka kartıyla yapıldıysa, ilgili bankayla iletişime geçilerek itirazda bulunulabileceğini ifade etti.Bolat, denetim programına alınan firmalara mesafeli satış ve uygulamalarla ilgili idari para cezası uygulandığını belirterek, mevzuata aykırılık durumlarında internet sitesinin erişiminin engellenebileceğini söyledi. Bu yılın 9 ayında Bakanlık tarafından gerçekleştirilen incelemelerde, mesafeli satış faaliyetlerinin ilgili mevzuata aykırı olduğu tespit edilen 54 firma için toplam 238 milyon 155 bin 602 lira idari para cezası uygulandığını bildirdi.